آموزش سخنرانی رو اینطوری شروع کنید…

اگر می خواید آموزش سخنرانی رو شروع کنید بخونید…

اکثر کسانی که در کلاس آموزش سخنرانی و فن بیان شرکت می کنن به دنبال این هستند که اعتماد به نفس شون در سخنرانی بالا بره و بتونن تمرکزشون برای چیزی که می خوان بگن رو حفظ کنن و زمانی که در جمع سخنرانی می کنن دستپاچه و مضطرب نشن و واضح  و روان سخن بگن تا شنونده ها رو تحت تاثیر قرار بدن و افکارشون رو مرئی کنن.

اما نگران نباشید زبده ترین سخنرانان هم در ابتدای کار خودشون دچار ترس های بزرگی می شدن و دست و پاشون رو گم می کردن.چارلی چاپلین در هنگام صحبت با رادیو با اینکه متن نطق خودش رو از قبل آماده می کرد اما در مورد حس خودش برای سخنرانی می گفت : (( احساس آدمی رو دارم که در آسمانی طوفانی در حال گذر از اقیانوس اطلسه)).

پس شما تنها نیستید،فقط باید اراده کرد و با انجام تمرین های مکرر و مستمر به این مهارت دست پیدا کرد چیزی که در دوره های آموزشی بر اون تاکید فراوان داریم.بنابراین باید بردبار و صبور باشید تا فشار استرس و اضطراب به تدریج کم شده و از بین بره و جای خودش رو به شجاعت و اعتماد به نفس بده،که نیاز به تمرین مستمر داره.

اما برای شروع سخنرانی باید چند نکته رو در آغاز متعهد بشیم:

1. اگر مصمم و پیگیر هستی شروع کن:

به این فکر کنید که وقتی بتونید با اعتماد به نفس در بین جمع صحبت کنید چه حس خوبی براتون به ارمغان میاره؟از نظر اجتماعی چه امتیازی برای شما خواهد داشت؟چه دوستان جدیدی پیدا خواهی کرد؟از نظر مالی چقدر به نفع شما خواهد بود و تا چه حد می تونید بر دیگران سلطه و نفوذ پیدا کنید؟ دائم سعی کنید کوره ی اشتیاق رو در خودتون گرم نگه داریدو پیگیر باشید.

لطفا تصمیم تون برای شروع و پیشرفت جدی باشه

2.تمرین و تمرین و تمرین:

مهارت سخنرانی چیزی نیست که فقط عده ی کمی از اون برخوردار باشند و یا ژنتیکی استعدادش رو داشته باشن بلکه میشه اونو با تمرین و تکرار زیاد یاد گرفت.ترس از سخنرانی در نتیجه ی عدم اطمینان به وجود میاد، و عدم اطمینان هم نتیجه ی کمبود تجربه و عدم تسلطه که فقط با تمرین کردن رفع خواهد شد.در تعجبم از کسانی که به تمرین اهمیت نمی دن و یا سرسری و دقیقه نودی تمرین می کنن اما انتظار پیشرفت های بزرگ دارن.با تمرین همه چیز ممکن میشه.

3.اگر از من بپرسید می گم با اشتیاق باشید همین!

اگر که می خواید دیگران جذب سخنرانی شما بشن و به حرف های شما گوش بدن و شما رو دوست داشته باشن با اشتیاق باشید.حتماً می پرسید منظور از اشتیاق چیه؟اینکه از چیزی صحبت کنید که عجین شده با پوست و گوشت و استخون شماست. می تونه داستان زندگی تون باشه یا نتیجه ی یک تجربه و یا تحقیق.

کسی نمی تونه برای دیگران الهام بخش باشه مگر اینکه اول برای خودش الهام بخش باشه

رابرت گرین در کتاب استادی خودش می گه: (( سخنرانان با انگیزه و با انرژی همیشه مورد علاقه هستند و بیشتر از آن هایی که خسته و منفعل اند با دیگران ارتباط برقرار می کنن.معمولاً از من در خواست می شود که با مدیرعامل ها برای رونمایی از یک محصول جدید یا یک چیر ابتکاری کار کنم تا قصه ی شرکت شان را موثرتر و متقاعد کننده تر بگویند.من برای دیدن برندهایی مانند اینتل،کوکاکولا و شرکت های زیاد دیگری با محصولاتی مشابه این ها دور دنیا سفرکرده ام. در هرقاره و با هر زبانی سخنرانانی که حقیقتاً اشتیاق و هیجان خود را برای موضوعشان بیان می کنند،کسانی هستند که از رهبران الهام بخش به شمار می روند.آنها کسانی هستند که مشتریانشان می خواهند تجارتشان را دنبال کنند. سالهاست با پرسیدن یک سوال یکسان کار مربیگری را برای مراجعینم شروع کردم که: به چه چیزی اشتیاق دارید؟در ابتدای ساختن هر داستانی،به اندازه ای که به عامل انگیزشی فرد در ارتباط با آن محصول یا خدمت اهمیت می دادم به خود محصول اهمیت نمی دادم.))

تماشای یک سخنران مشتاق، مانند نوشیدن آب یخ وسط بیابان،آدم را سرحال می آورد.چه چیزی را با تمام وجودتان می خواهید؟ این موضوع شماست.

4. به دنبال جمع آوری اطلاعات و یادگیری باشید.

ژان دلابرویر نویسنده فرانسوی می گه: (( بزرگترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای سخن گفتن داشته باشد و نه شعور لازم برای خاموش ماندن.))

و این یعنی لطفاً برای هر سخن و هر حرف و کلامی،حتی در یک جلسه ی اداریِ تکراری،اطلاعات جمع آوری کنید و بدون اطلاعات سخنرانی نکنید.هرچقدر میزان مطالعه و دانش تون رو افزایش بدید،تسلط و اشراف بیشتری به کلام خودتون خواهی داشت.

پس لطفاً اطلاعات خودتون رو در مورد موضوع بالا ببرید و دانش و مهارت کسب کنید.

5. با شهامت رفتار کنید انگار که ترسی از سخنرانی ندارید.

درآغاز کار موقع روبرو شدن با جمع طوری رفتار کنید که انگار از شهامت و اطمینان کافی برخوردار هستید.هرچقدرهم قلبتون تند تند می زنه و دچار هراس و استرس شدید، اما شجاعانه قدم بردارید و وانمود کنید که از پسش برمیاید.از این طریق کم کم می تونید به مغزتون اینو بفهمونید که این شرایط کاملاًعادی و تکراریه پس برای تمرین سخنرانی و حضور در جمع پیش قدم باشید تا بیاموزید.

نتیجه اینکه :

  • باید تصمیم جدی ای داشته باشید برای شروع یادگیری
  • مشتاق و علاقه مند باشید
  • به دنبال جمع آوری اطلاعات باشیم و هیچ وقت بدون دانش صحبت نکنیم
  • تمرین رو هیچ وقت از یاد نبریم
  • از همین اول با شهامت رفتار کنیم حتی اگر می ترسیم
  • و به دنبال یادگیری،آموزش و کسب مهارت باشیم.
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید