3 راه برای افزایش اعتماد به نفس سخنرانی

معمولاً ما فکر می کنیم که باید اعتماد به نفس داشته باشیم تا بتونیم توو یک گروه سخنرانی کنیم،اما غافل از این هستیم که اعتمادبه نفس بدست آوردنیه و کسانی که به راحتی می تونن در یک جمع صحبت کنن اعتماد به نفس رو با کسب مهارت لازم بدست آوردن.

یادمون باشه اعتماد به نفس موردیه.یعنی چی؟یعنی کسی که بلده پیانو بزنه،توو پیانو زدن اعتماد به نفس داره اما در سخنرانی جلوی جمع نه. مگر اینکه مهارت سخنرانی جلوی جمع رو هم مثل همون پیانو زدن یاد گرفته باشه.پس اعتماد به نفس موردیه.

اعتماد به نفس

در نظرسنجی گالوپ در سال 2001، 40 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که از سخنرانی در جمع می ترسند. این ترس ها بعد از ترس از مارها و ارتفاع در رتبه دوم قرار دارند! این به این معنیِ که بسیاری از مردم فکر می کنند که سطح اعتماد به نفس لازم برای صحبت در جمع را ندارند.

خبر خوب اینه که عکس این مسئله هم صادقه. به این معنی که با صحبت کردن در جمع می توانید اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. در زیر به سه مرحله مهم برای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی اشاره کردم که مطمئنم با عمل کردن به اونها نتایج خوبی بدست میارین:

1.آماده بودن

دیل کارنگی در کتاب خودش می نویسه: «شما نمی‌توانید اعتماد به نفس داشته باشیدمگر اینکه بدونید قراره چی بگید.» آماده شدن برای سخنرانی راه خوبی برای افزایش اعتماد به نفس شماست، چرا که آمادگی نیمی از کار است.متاسفانه اغلب ما برای چیزی که میخوایم بگیم از قبل آماده نمیشیم و چون یهو در معرض صحبت قرار میگیریم اعتماد به نفس بسیار پایینی خواهیم داشت.برای اینکه بتونید آمادگی خوبی برای سخنرانی های خودتون به دست بیارین می تونید از این روش ها استفاده کنید

  • تمایل قوی و مداومی برای صحبت کردن در جمع داشته باشید.
     به جای اینکه سعی کنید از هر گونه صحبت کردن مانند سخنرانی در جشن تولد، گردهمایی کارمندان یا مواردی از این قبیل اجتناب کنید. با این باور قوی شروع کنید که آنچه را که برای صحبت در جمع لازم است دارید، و مشتاقانه منتظر دستیابی به اعتماد به نفس بیشتر بعد از هر سخنرانی عمومی باشید.
     
  • موضوعی رو که  می خواین درباره اون صحبت کنید پیدا کنید.یعنی چیزیِ که شما از درون باهاش اخت شدین و راحت هستین که می تونه شامل تجربیات، سرگرمی های شما، تخصص شما و خاطرات تون، و حتی چیزهای مشترک شما با افراد باشه که بتونید سرصحبت رو باز کنید

2. ایده های خودتون رو جمع آوری کنید تا موقع صحبت کردن کم نیارید.

تویه این فایل صوتی،کامل در مورد این موضوع توضیح دادم.منظور از ایده ها یه سری صحبت هاییه که ما می تونیم از اونها به موقع استفاده کنیم تاحرف برای گفتن داشته باشیم

3.سخنرانی خودتون رو با ضبط کردن تمرین کنید

از یک دوربین فیلمبرداری استفاده کنید،, بعداً اونو مرور کنید. این خیلی بهتر از تمرین جلوی آینه است. در مقابل آینه دائماً روی خود و ظاهرتون تمرکز خواهید کرد، در حالی که در سخنرانی مقابل دوربین باید به جای خود به پیام و مخاطب فکر کنید.
 وقتی که تمرین خودتونو تمام کردید، می تونید فیلم ضبط شده تونو را مرور کنید و ” خودتون مخاطب باشید”. چیزهایی رو که دوست دارید پیدا می کنید،و همچنین چیزهایی را خواهید دید که – به عنوان یک مخاطب – دوست ندارید.برای بهبود سخنرانی تون اونها رو یادداشت کنید
 
امتیاز دهید
5/5
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • عاالی من خیلی خوب یاد گرفتم واقعا ازتون ممنونم🥰😍👍🏻👌🏻

  • سلام وقت بخیر واقعا عالی بود این 3 راهکار جوادجان

    • خیلی ممنون از شما که زمان گذاشتید و برای پیشرفت و توسعه فردی خودتون این مقاله رو مطالعه کردید

    • مثل همیشه عاااالی
      مگه میشه نباشه

دیدگاهتان را بنویسید