برای محافظت از تارهای صوتی چی بخوریم و چی کار کنیم؟!!

یکی از راه های قدردانی برای داشتن تارهای صوتی سالم وصدای خوب،مراقب و محافظت از اونه. آشنایی با نخوردن خوراکی های مضر و استفاده از خوراکی های مجاز، و همین طور انجام دادن و یا ندادن برخی از کارها و رفتارها می تونه دراین امر مهم باشه و به ما کمک کنه برای حفظ سلامت تارهای صوتی مون.

یادمون باشه

صدای خوب و ارزشمند با تارهای صوتی که خداوند به ما هدیه داده شکل می گیره و درست مثل اثر انگشت منحصر به فرده،پس باید قدرشو بدونیم و مراقبش باشیم.

اول از همه اینو بگم که:

 خوب یه سری خوراکی ها یا کارها هستند که ذاتاً ناسالم هستند و به بدن و به تارهای صوتی آسیب وارد می کنند و بعضی هاشونم کاملاً مشخص هستند.مثلاً نوشابه که حاوی گاز حل شده در آبه و زمانی که اونو می نوشیم این گاز مقداری در کف زبان ما و مقداری هم در گلو و تارهای صوتی ما آزاد میشه که به مرور و نه یهو باعث آسیب میشه.

خوراکی های دیگه ای مثل روغن های سوخته و کهنه که در اغذیه ها و ساندویچ فروشی ها و فست فودها مرسومه باعث تحریک و یا خارش تارهای صوتی و حنجره میشه و یا حتی باعث رفلاکس معده و برگشت اسید در فضای نای و گاهی اوقات تارهای صوتی میشه.چای داغ و یا نوشیدنی های داغ و همین طور غذاهای داغ به ویژه غذاهای داغی که روغنی هستند مثل نیمرو با روغن، که اگر بدون اینکه سرد بشن میل کنید به تارهای صوتی تون آسیب می زنن و اونا رو ملتهب می کنن و با سوزش و خارش همراه هستند.

 

صدای خوب

بریم سراغ اصل مطلب که از نظر من (نویسنده) بهترین راهکار،شناخت مزاج خودتونه.چون مزاج ها در افراد متفاوته. ممکنه یه خوراکی برای یه نفر مضر و برای یه نفره مفید باشه.مثلاً ماست چون طبع سردی داره اگر سرد مزاج هستید به سرما سرما کردنتون بیشتر کمک می کنه و زمانی که استرس دارید لرزش صداتون رو بیشتر می کنه و یا حتی ممکنه باعث ایجاد گاز معده در شما بشه که هنگام سخنرانی و یا گویندگی و اجرا برای خروج از راه گلو شما رو به زحمت بندازه و در کلام تون سکته همراه با صدای خروج هوا ایجاد بشه که بسیار نکوهش شده و زننده است.

یا مثلاً افرادی که گرم مزاج هستند با خوردن غذاهای با طبع گرم دچار مشکل میشن.فرض کنید شما آش می خورید به همراه مقداری فلفل،که این فلفل باعث ایجاد سوزش در گلو و ناحیه ی حنجره،تحریک و خارش گلو و تارهای صوتی میشه و از طرفی باعث ایجاد تعریق در بدن تون میشه؛ و اگر بخواین جلوی جمع یا دوربین صحبت کنید چون عرق می کنید و در چهره تون نمایان میشه افراد تصور می کنن شما بر اثر استرس زیاد دچار تعریق شدید و یا با تحریک مزاج گرم  بی قراری،سرخ شدن پوست،بهم ریختن تمرکز و بی حوصلگی و… هم باعث ایجاد زحمت برای شما میشه.

به طور کلی مزاج ها به چهار دسته ی زیر تقسیم میشن که  این چهار مورد رو از سایت باشگاه خبرنگاران جوان گرفتم و در تخصص من نیست اما بهتره مزاج خودمون رو بشناسیم و بدونیم چه چیزهایی بخوریم یا نخوریم.در ضمن باید جستجوی ساده در اینترنت سایت های مزاج شناسی آنلاین وجود داره که می تونید حدس بزنید مزاج تون چیه ولی خوب اگر به متخصص مراجعه کنید بسیار بهتره.

                                                                      تست مزاج شناسی

و اما بازهم برگردیم به تجربه ی خودم چیزهایی که اونها رو تست کردم و یا تجربه شده برام:              

– خوراکی هایی مثل شیر و یا شکلات غلظت آب دهان رو بالا می برند و باعث چسبیدن آب دهان به تارهای صوتی میشن و شما مجبورید با اهمممم اهممممم کردن صداتون رو مرتب صاف کنید تا آب غلیظ دهان تونو با فشاری که وارد می کنید از تارهای صوتی تون جدا کنید.بهتره حداقل سه تا چهار ساعت قبل از استفاده از تارهای صوتی این خوراکی ها خورده نشن.

– چای تارهای صوتی رو خشک می کنه. پیشنهاد می کنم قبل از اجرا مصرف نکنید به جای اون از آب ولرم استفاده کنید.

– زمانی که هوا آلوده ست از ماسک استفاده کنید.هوای آلوده باعث خارش گلو و ایجاد سرفه و حساسیت مخاطی میشه و در انتهای روز هم که درمعرض آلودگی هوا قرار گرفتید حتماً گلو و تارهای صوتی تون رو با آب نمک تمیز کنید.

– خوردن تخمه  یا آجیل ،مخصوصا تخمه هایی که پوست نازکی دارن(تخمه کدو،پوست های نازک روی گردو یا پوست های نازک روی بادام زمینی) باعث میشه موقع شکستن ریز ریز بشن و وارد گلو و تارهای صوتی بشن که در گلو و تارهای صوتی ایجاد خارش و سرفه می کنه.

– آب سرد و جوش هیچ کدوم مناسب نیستد بلکه آب باید ولرم باشه.

– اگر دوغ خوردید بعدش تارهای صوتی تون رو با آب شستشو بدین،مخصوصاً اگر می خوابید. گاهی اوقات دوغ باعث میشه در گلو و تارهای صوتی موادی بمونه که باعث چسبندگی آب دهان و همین طور سوزش خیلی خفیف بشه.

– با توجه به مزاجی که دارید و به اون اشاره شد از خوراکی هایی مثل بستنی و… استفاده کنید؛هرچند که ذاتاً این خوراکی های توصیه نمی شن.

– هیچ وقت در خوردن غذاهایی که بسلامت شون شک دارید ریسک نکنید و نخورید.مثلا در رستوران ها نسبت به ترشی ها و سس های دست ساز بدبین باشید.

بهداشت صوتی

– اگر به بوی خاصی چه ادکلن یا یا بوی غذاها و یا حتی گل ها و… حساس هستید در معرض اون بو قرار نگیرید که موجب تحریک و سرفه ی شما بشه و سطح مخاطی تارهای صوتی تون رو تحریک کنه.

– اگر خونه تکونی می کنید،ساخت و ساز دارید ویا به هر طریقی در معرض خاک و گرد و غبارو… هستید حتماً از ماسک یا هرچیزی که جلوی دهان و بینی تون رو بگیره استفاده کنید تا فضای تارهای صوتی تون آلوده و حساس نشه.

– هوای سرد رو مستقیم از طریق دهان وارد گلو و تارهای صوتی تون نکنید.

-هیچ وقت جیغ و داد نکنید که ممکنه باعث آسیب جدی به تارهای صوتی تون بشه.مخصوصاً در کوه یا فضای بازهم دیگه رو با صدای بلند و فریاد صدا نزنید و خوانندگی تون در محیط باز با فشار آوردن به حنجره گل نکنه.

– جاهایی که دود غلیظ وجود داره تنفس نداشته باشید.

– اگر از اسیدها یا مایع های تمیز کننده برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی تون استفاده می کنید مثل تیرک هیچ وقت بدون ماسک وارد محیط بسته نشید و تنفس نکنید که مخاط گلوتون حساس میشه و می سوزه.

به این مقاله چه امتیازی میدین؟
5/5
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید