پادکست مهارت گوش دادن

مهارت خوب گوش دادن

متن فایل صوتی بالا را در زیر بخوانید

یه سوال می خوام ازتون بپرسم،شما وقتی با بقیه ارتباط برقرار می کنید چقدر روی گوش دادن سرمایه گذاری و تمرکز می کنید؟ اصلاً گوش می دیدن به حرف های طرف مقابل؟

مطمئنم که خیلی هاتون می گین بله،خوب مگه میشه به حرف های طرف مقابل مون گوش ندیم؟!!اما بزارین من چندتا نکته رو در مورد گوش دادن بهتون بگم متوجه بشین که چقدر اهمیت داره و بعد قضاوت کنید خودتون رو که آیا واقعاً این طور که من می گم به بقیه گوش می دین یا نه؟

چند سال گذشته خاطرم هست که یونسکو اعلام کرد که : الان دیگه سواد،سوادِ دانشگاهی و گرفتن مدرک و اینا به تنهایی نیست؛ آدم با سواد کسیِ که هوش عاطفی و اجتماعی داشته باشه که برخی از دانشمندان مثل آقای دنیل کلمن هم اومدن رو همین مسئله کار کردن.

یعنی ما علاوه بر این که روی ضریب هوشی مون کار می کنیم،IQ رو می خوایم بالا ببریم باید روی EQ هم کار کنیم یعنی هوش عاطفی مون رو ببریم بالا، حالا یکی از چیزهایی که روی هوش عاطفی بسیار بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیتِ مهارت گوش دادنِ که باید یادش بگیریم و من قصد دارم بهتون بگم که چیکار کنیم تا بهتر این مهارت رو یاد بگیریم.

باید اونقدر این مهارت مون رو بالا ببریم که طرف مقابل احساس کنه شما همدل هستین باهاش وقتی داره حرف میزنه.احساس یگانی کنه،احساس تعلق کنه و حس آرامش خاطر درش ایجاد بشه.آیا ما این طور گوش می دین یا نه؟

مهارت خوب گوش دادن نشان دهنده ی هوش اجتماعی و هوش عاطفی بالای شماست

 می خوام چندتا راه حل کلیدی بهتون بگم که تویِ مراودات اجتماعی تون خیلی بهش دقت کنید:

1- دقیق و با تمرکز باشید:

اول از همه خیلی خیلی دقیق گوش کنید که طرف مقابل تون چی میگه.من یه آزمایشی انجام دادم برای اینکه ببینم آدما دقیق گوش می دن یا نه مثلاً وقتی می رفتم به دیدار دوستان و آشناهامون لابه لای احوال پرسی هام از واژه ی “سرطان دارم “ استفاده می کردم،بعد دیدم که هیچ کس هیچ واکنشی نشون نمیده و متوجه شدم که افراد به حرف های من اصلاً گوش نمی دن،یعنی حال و احوال پرسی مون فقط یک تکلیفِ و یه سری جملاتی تویِ ذهنمون میاد اونا رو تند تند می گیم بدون اینکه حرف طرف مقابل رو گوش کنیم.

باید طوری به طرف مقابل گوش کنیم در اون لحظه که انگار چیزی مهم تر از حرف های اون در جهان وجود نداره.متاسفانه دیدیم که وقتی میریم مهمونی،با گوشی مون بازی می کنیم،به تلویزیون نگاه می کنیم، حواس مون رو با خوندن کتاب،پذیرایی،خوردن و این چیزها پرت و گرم می کنیم به جای اینکه تمام حواس مون رو بدیم به طرف مقابل که ببینیم اون چی داره می گه،یعنی یه جوری باید بهش نگاه کنیم که مبهوت و میخ کوب صحبت های اونیم.

2- مکث کنید و بعد پاسخ بدید:

نکته ی بعدی اینکه وقتی میخواین جواب طرف مقابل رو بدید یه چند لحظه صبر کنید،مکث کنید و بعد جوابش رو بدید.چرا؟ چون اون سکوت چند ثانیه ای که اونجا شما انجام میدین یه سری خوبی هایی داره:

3- طرح سوال برای شفاف سازی موضوع::

مثلاً طرف مقابل شما میاد یه حرفی رو میزنه بعد شما با گفتن یک واژه میگین که منظورت چیه؟یا میشه دقیقاً توضیح بدی؟با همین جمله بهشون نشون میدید که آقا من صحبت های شما رو گوش کردم می خوام عمیق تر بفهمم که شما چی گفتی؟پس گوش دادن رو بهشون نشون میدین

اینطوری هم مئسله برای شما شفاف تر میشه، وهم دقیق تر و ظریف تر به حرف های طرف مقابل گوش میدید.یادتون نره کسی که سوال می پرسه طرف مقابل رو تحت کنترل خودش داره.برای همین که در بازجویی ها معمولاً مامورا وقتی از کسی سوال می پرسن میخوان طرف رو تحت کنترل خودشون قرار بدن.

پس حتی می تونی با پرسیدن سوال طرف مقابل رو به اون سمتی که میخوای هدایت کنی و وقتی که طرف مقابل داره جواب شما رو میده با تمام حواس و تمرکز به حرف هاش گوش کنید و اگر نیاز به سوالی هست دوباره سوال بپرسید.

4-بخشی از صحبت های طرف مقابل رو تکرار کنید:

با این کار شما این اطمینان خاطر رو به طرف مقابل می دید که حرف هاشو کاملاً شنیدی و متوجه شدی و یه تایید محکم میزنی رو حرفاش،طرف هم خیالش راحت می شه که حرفش شنیده شده و این فوق العاده ست.مرور کنید یه بخشی از حرف های طرف مقابل رو،یا حتی من میگم که شما وقتی دارید صحبت می کنید بگین مثلاً  به قول شما که الان گفتی فلان….

وقتی یه نقل قولی از طرف مقابل نقل می کنید اون هم لذت می بره و همین که می فهمه که شنیده شده،یعنی شما به حرفاش گوش دادی که داری مجدد حرفاش رو تکرار می کنی.

وقتی یه نقل قولی از طرف مقابل نقل می کنید اون هم لذت می بره و همین که می فهمه که شنیده شده،یعنی شما به حرفاش گوش دادی که داری مجدد حرفاش رو تکرار می کنی.

در یه  آزمایشی هم مشخص شد که خانم ها معمولاً بهتر گوش می دن و مهارت گوش دادن شون از آقایون بالاتره.یه MRI اومدن از مغز خانم گرفتن و دیدن که خانم ها تمام هفت مرکز مغزشون درگیر میشه موقع گوش دادن،اما آقایون فقط دوتا مرکز مغزشون درگیر میشه.پس ما آقایون باید خیلی بیشتر از خانم ها تویِ گوش دادن سرمایه گذاری کنیم.

خیلی وقت ها دیدیم که بین خانم و آقا اختلاف ایجاد میشه فقط برای گوش ندادن حرف های همسرش.مثلاً آقا داره فوتبال می بینه،خانمش یه چیزی میگه حواسش نیست بعد میگه شنیدی؟!آقا هم میگه بله…بله…شنیدم.بعد میگه خوب بگو چی گفتم؟! تا اینو میگه آقا میمونه.نشون میده که هیچی رو نشنیده و الکی میگه که حرف هاتو گوش دادم.

پس حواس مون باشه که اگر طرف مقابل صحبتی داره تمام حواس مون رو بهش بدیم.اگر هم امکانش نیست و مثلاً یک کار خیلی مهمی دارین با موبایل تون بگین : عذر میخوام ازتون اجازه بدین من کارم رو انجام بدم بعد حواسم  رو به شما میدم هرچی شما گفتین من در خدمتم،ببخشید!

5-قبول کردن(شنیدن) نظرات افراد مختلف:

این کار به شما کمک میکنه با گسترش دیدگاه خودتون بهترین تصمیم هارو بگیرید پس اجازه بدید که همه نظرات شون رو بگن و شنیده بشن و بعد نظر خودتونو بگین.یه جوری هم نباشه که اونقدر غرق در صحبت های دیگران باشین که یه سری فکرهای دیگه ای از قِبَلِ صحبت های اون به فکر شما بیاد و شما برید تویِ یه دنیای دیگه و خلاصه خودداری کنید از صحبت کردن.حواس تون باشه با صحبت های طرف مقابل،حواس تون پرت نشه،تمرکزتون رو از دست ندید، و به قولی دل بدید به طرف مقابل.

6-از نمایش بدنی در گوش دادن استفاده کنید:

یعنی زبان بدن تون رو یه جوری تنظیم کنید که نشون بدید دارین گوش میدین.مثلاً چطور؟! مثلاً وقتی باهم صحبت می کنید بچرخین به سمت هم دیگه.یا یه مقداری بیاین لب مبل یا صندلی و متمایل شید به سمت طرف مقابل.با دقت به چشم های طرف مقابل نگاه کنید و به سمتش متمایل بشین.سعی کنید با زبان بدن تون یه جوری نشون بدید که طرف مقابل رو می شنوید.حتی وقتی طرف مقابل داره یه سری صحبت هایی می کنه که احساسیِ شما زبان بدن تون رو هم با احساسات طرف مقابل هماهنگ کنید که نشون بده دارین گوشش میدین.

مثلاً وقتی میگه سال گذشته که پدرم فوت شد شما توو چشم هاتون یه حالت غم و چهرتون حالت اندوه رو نشون بدید و بگین خدا رحمتش کنه.یا وقتی از یک موفقیتی هیجان زده میشه شما هم خوشحال بشین گاهی اوقات وقتی طرف مقابل داره حرف میزنه برای اینکه مطمئن بشه که شما دارین گوش میدین،سر تکون بدید یا از واژهای مثل: اهممممم،آرههههه آره،آها،راست میگی و… از  این  واژه های استفاده کنید که مطمئن بشه که داره شنیده میشه.

یادمون باشه که برای بهبود مهارت گوش دادن هم نیاز هستش که مداوم تمرین کنیم و آگاهانه به این مسئله نگاه کنیم و از عادت خارج شیم،قول میدم بهتون که یکی از چیزهایی که باعث جذابیت در ارتباطاتمون میشه مهارت گوش دادنِ.

همین که ما بتونیم تویِ حرف هم دیگه نپریم،به طرف مقابل فرصت بدیم،ازش سوال بپرسم برای اینکه موضوع شفاف بشه،بخشی از صحبت هاش رو تکرار کنیم که مطمئن بشه که داره شنیده میشه،نظراتش رو گوش کنیم،غرق در صحبت هاش نشیم و از زبان بدن مون استفاده کنیم موقع که داره حرف میزنه،احساستمونو هماهنگ کنیم با احساساتش،چی میشهههههه…..چی میشه……بهتون قول میدم که ارتباطات عالی ای داشته باشید.

فایل های که تقدیم تون می کنم رو حتماً گوش کنید بعداً میای میگی اسکندری دمت گرم.

امتیاز دهی به این پادکست
5/5
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید