چطور صدامون رو از دست بدیم؟

یکی از نعمت ها و ابزارهای مهمی که شاید کمتر بهش توجه می کنیم و  ازش غافل هستیم صدای ماست.گاهی اگر دچار سرماخوردگی و یا گرفتگی صدا بشیم دلمون میگیره و دوست داریم صدامون به حالت اولیه ی خودش برگرده.

گاهی هم خودمون به دلیل رعایت نکردن یه سری نکات باعث میشیم تا صدامون بگیره یا حتی بدون اینکه متوجه بشیم در بلندمدت به تارهای صوتی مون آسیب میرسونیم.در این مقاله به چند مورد که باعث میشه تا صدامون رو از دست بدیم اشاره می کنیم:

1-حرف بزن حرف بزن حرف بزن 

ساده ترین راه برای از دست دادن صدامون اینه که طولانی حرف بزنیم و اصلاً استراحت و زمان کافی به حنجره ی خودمون ندیم. فعالیت های صوتی مانند صحبت کردن، فریاد زدن، آواز خواندن و غیره نیاز به لرزش نرم تارهای صوتی حنجره دارن.با استفاده بیش از حد، این تارها می تونن ملتهب بشن و در توانایی شما برای انجام این کارها اختلال ایجاد می کنن.

حتماً در صحبت های طولانی مدت به حنجره تون فرصت بازیابی و استراحت بدین.معلم ها،مدرسین،سخنرانان،گویندگان،وکلا،فروشندگان و خوانندگان از جمله افرادی هستند که باید مراقب باشن و با آموزش و تمرین به تقویت دستگاه گفتاری خودشون اهمیت بدن.

اگر به دنبال فرصتی برای صحبت با صدای بلند و طولانی هستید، سعی کنید در یک کلاس سخنرانی عمومی ثبت نام کنید 

 
 

2-آواز خوندن:

شاید براتون جای تعجب باشه اما آواز خوندن می تونه صدمات جدی ای رو روی تارهای صوتی تون ایجاد کند؛البته اگر خواننده ای حرفه ای و آموزش ندیده باشید.
بنابراین،یک راه مطمئن برای از بین بردن صدا،اینه که سعی کنید با فشار،تقلید،تغییر صدا و سعی در ایجاد صدای کامل، با صدایی که براتون دشوار آواز بخونید.
 

3-سرفه

اگرچه معمول اینه که افراد مبتلا به سرماخوردگی سرفه می کنن، اما برای سرفه کردن لزوماً نیازی به سرماخوردگی ندارید.توجه کنید که هر نوع سرفه ی مکرر، حنجره تون رو تحریک می کنه و در نهایت باعث التهاب می شه که می تونه منجر به از دست رفتن صداتون بشه. 
 

مقاله

برای محافظت از تارهای صوتی چی بخوریم و چی کار کنیم؟!!

4-دهان خود را باز نگه دارید

دقت داشته باشید موقع خواب یا در طول روز موقع نفس کشیدن دهان شما باز نباشه و از راه بینی نفس بگیرید.نفس گرفتن از راه دهان باعث خشک شدن گلو و تارهای صوتی و مخاط باکس صوتی شما میشه و در دراز مدت باعث آسیب به صدا و حنجره تون میشه.اگر انحراف بینی شدید دارید و نمی تونید از بینی به راحتی نفس بکشید حتما برای درمان اقدام کنید.

5-آب نخورید

اگر میخوای صدات رو از دست بدی بهترین راه اینه که آب نخوری.افرادی که به صورت حرفه ای صحبت می کنند یا آواز می خوانند، اغلب یک لیوان آب روی صحنه نگه می دارند تا از تارهای صوتی خودشون محافظت کنند. اگر می خواهید صدای خود را از دست بدهید، برعکس عمل کنید!

مقاله

برای داشتن صدای بهتر چطور آب بخوریم…

6-غذاهای اسیدی و/یا لبنیات مصرف کنید:

انواع خاصی از غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه غذاهایی که بسیار اسیدی هستند (لیمو، سرکه و …) و لبنیات باعث تولید بلغم در گلوی اکثر افراد می شن. در حالی که بلغم به خودی خود تارهای صوتی شما رو تحریک نمی کنه،بلکه شاید باعث افزایش سرفه بشه. بنابراین، اگر به دنبال از دست دادن صدای خود هستید، مصرف این نوع غذاها و نوشیدنی ها رو امتحان کنید.
 

7-آب بسیار سرد بنوشید:

آب سرد باعث گرفتگی گلو،افزایش سرفه،شک وارد شدن به تارهای صوتی،گرفتگی عضلات دستگاه صدا ساز و کمک به خستگی تارهای صوتی شما میشه.
 

8-فریاد زدن:

فریاد زدن های ناگهانی باعث فرسوده شدن تارهای صوتی ،تحت فشار قرار دادن اونها،خش دار شدن صدا و آسیب های پایداری مثل تغییر صدا در شما میشه.دقت کنید که بیش از توان و کشش صدا فریاد نزنید.فریاد زدن در کنسرت برای همراهی با خواننده،فریاد در مسابقات ورزشی برای تشویق کردن ، فریاد در جشن ها و… از جمله معمول ترین جاهایی هستند که این کار رو انجام میدیم. یکی از بهترین راه ها برای از دست دادن صدا این روشِ.
 

9-به خودت سرما بده :

معاشرت با افراد و دوستان سرما خورده،حضور در فضاهای سرد،تنفس هوای سرد،گرم نگه نداشتن باکس صوتی،خوردن یخ،مصرف غذاهای با طبع سرد و… هرچیزی که باعث سرما سرما شدن یا بیماری در شما بشه باعث از دست رفتن صدای شما خواهد شد.
 

10 – آلرژی

اگر آلرژی دارین و میخواین صداتون رو از دست بدین کافیه تا در پارک که پر از گل های زیباست کمی قدم بزنید بدون اینکه توجه کنید ممکن صدای شما تحت تاثیر آلرژی های فصلی قرار بگیره.

 
به این مقاله چه امتیازی میدین؟
5/5
Telegram
WhatsApp
Email
Print
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید